Apple Watch Series 6 review

In deze review van de Apple Watch Series 6 bespreken we al onze ervaringen met deze Apple Watch. Hoe bevalt de saturatiemeter en het verbeterde always-on scherm en is de performance echt verbeterd? Je leest het in deze Apple Watch Series 6 review!

De Apple Watch Series 6 bevat als grootste vernieuwing de mogelijkheid om de hoeveelheid zuurstof in je bloed te meten, de zogenaamde saturatie (SpO2). Ook nieuw zijn het fellere always-on scherm, een altijd actieve hoogtemeter en een snellere chip. Terwijl andere fabrikanten proberen grote sprongen vooruit te maken, heeft Apple een zodanige voorsprong dat het met kleine verbeteringen lukt om steeds koploper te blijven. En dat merk je ook bij deze Series 6: de verbeteringen zijn niet spectaculair, maar toch is dit de beste smartwatch die je momenteel kunt kopen.

Introductie Apple Watch Series 6 review

Ja, de Apple Watch Series 6 is de beste smartwatch die je kunt kopen.

Dat zeggen we niet uit blind fanatisme, maar omdat de concurrentie het simpelweg niet kan bijbenen. De performance, de gebruikerservaring, de enorme keuze uit apps, het gemak bij het in gebruik nemen: Apple heeft dit tot het uiterste geperfectioneerd en er is geen enkele fabrikant die in de buurt komt.

Alles is zo simpel, dat je wel gek zou zijn om als iPhone-gebruiker een andere smartwatch te kopen. De grootste concurrent Fitbit zou nog een kans maken, maar diskwalificeert zich door niet met Apple’s HealthKit samen te werken. Tijdens het testen van de Series 6 heb ik om mijn andere pols een Fitbit Sense gedragen en daarbij bleek steeds hoe gemakkelijk alles op een Apple Watch te doen is. De bloedzuurstofmeting doe je simpel door de Saturatie-app te openen en op de startknop te drukken. Geen handleiding nodig en binnen een minuut had ik mijn eerste meting. Bij Fitbit moest ik googlen om te ontdekken dat je er (via de Fitbit-app op je iPhone) een speciale wijzerplaat voor moet instellen.

Het wordt natuurlijk anders als je een ander merk smartphone gebruikt en namen als Amazfit, Samsung en Xiaomi aantrekkelijk klinken. Ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper, want Apple is weliswaar van hoogstaande kwaliteit, maar je betaalt er ook voor.

Vandaar dat we blij zijn dat Apple dit jaar een goedkoper alternatief aanbiedt: de Apple Watch SE. Een review daarvan volgt nog, omdat we in deze review ons richten op de gebruiker die het beste en nieuwste wil. En dan kom je automatisch uit op de Series 6.

Design Apple Watch Series 6: onveranderd

Nieuwe kleuren blauw en rood
Leverbaar met nieuw type bandjes
Design ongewijzigd ten opzichte van Apple Watch Series 4 en 5
Nog steeds verkrijgbaar in 40 en 44mm
Rondere afwerking verveelt niet
De Apple Watch Series 6 ziet eruit als de voorgaande modellen: een vierkant met afgeronde hoeken, een Digital Crown en een platte knop aan de zijkant en verwisselbare bandjes je met alle voorgaande generaties kunt gebruiken.

Bij de Series 4 werd een redesign uitgevoerd met een groter scherm en een compactere behuizing en daar is deze Series 6 ook weer op gebaseerd. Nieuw is dat je dit jaar kunt kiezen voor twee nieuwe kleuren: een gedempte kleur donkerblauw en een felle kleur (PRODUCT)RED. We zijn fan van deze nieuwe kleuren, omdat je er echt een statement mee kunt maken.

Maar ze zijn wel lastiger te combineren met je bestaande collectie horlogebandjes. Wie het liefst elke dag hetzelfde bandje draagt, zal met de fellere kleuren prima uit de voeten kunnen. Wissel je dagelijks, dan wordt het wat meer puzzelen om een passende kleur te kiezen. Hou daar dus rekening mee, want terwijl je bij de iPhone nog een alles bedekkend hoesje kunt gebruiken als de kleur na verloop van tijd niet zo bevalt, is dat bij de Apple Watch een stuk moeilijker.

De al langer bestaande kleuren spacegrijs, zilver en goud zien er overigens ook nog steeds prima uit en zijn wat makkelijker te combineren.

Haal je je Apple Watch in het buitenland, dan heb je ook keuze uit twee nieuwe kleuren voor roestvrij staal: grafiet (voorheen spacezwart) en goud. Die laatste moet de uitstraling en glans geven van goud, zonder dat het echt goud aan te pas is gekomen. Wie van de bling-look houdt, kan deze overwegen, maar je zit dan wel meteen met een veel duurdere 4G-versie, waarvan je de 4G-functie niet eens kunt gebruiken. Ook kun je weer twee tinten titanium kiezen.

De echte verbeteringen zijn subtiel. Je kunt net als voorheen kiezen voor 40mm of 44mm. De knoppen zitten nog steeds op dezelfde plek en voelen robuust aan en de bediening is nog net zo intuïtief. Twee andere eigenschappen bestaan al sinds de Series 0: de horlogebandjes en de magnetische oplaadschijf. Dit systeem van horlogebandjes is een succes gebleken, waardoor Apple er niet snel van zal afwijken. Het is simpel om het bandje te verwisselen en de keuze is enorm. We hebben eigenlijk niets meer te wensen: zolang Apple zorgt dat de oude bandjes blijven passen, zijn wij content.