Let hier op bij het kiezen van hosting

Tegenwoordig willen steeds meer mensen een website en wel om verschillende redenen. Bijvoorbeeld, omdat ze fan zijn van bepaalde muziek en daar een site omheen willen bouwen. Of omdat ze zzp’er zijn er eentje nodig hebben voor het werk.

Daarnaast komt het steeds meer voor dat mensen beginnen met een webwinkel en zo zijn er nog vele andere redenen. Om die websites draaiende te houden heb je natuurlijk een uitstekende hosting nodig, maar waar moet je op letten als het gaat om webhosting?

Wij hebben de vier belangrijkste aspecten beschreven waar jij rekening mee moet houden bij het kiezen van de juiste webhostingpartij!

De prijs

Klinkt voor de hand liggend, maar natuurlijk moet je altijd rekening houden met het kostenplaatje. Hoeveel gaat het je maandelijks kosten en wat heb je er voor over? En is goedkoop altijd duurkoop?

In veel gevallen moet je meer geld betalen voor meer ruimte, maar soms heb je die ruimte niet eens nodig en dan betaal je onnodig veel geld. Dat kun je een beetje vergelijken met mensen die zich voor te veel zaken verzekeren, terwijl ze eigenlijk nooit iets hebben.

Ook bij bijvoorbeeld shopware hosting, Magento hosting of andere specifieke webshop hosting moet je van tevoren goed kijken wat je precies nodig hebt. Je kunt een lijstje maken of advies vragen op een forum waar veel verscheidene experts actief zijn.

Let bij de prijs wel goed op! Het kan voordelig lijken om zomaar de goedkoopste webhosting te kiezen. Vaak is er dan wel sprake van twee situaties waarin je kunt belanden:

Je levert flink in op prestaties. Dit merk je uiteindelijk bijvoorbeeld doordat je website minder snel is dan je had gehoopt. Wil je graag met SEO aan de slag, dan zul je daar rekening mee moeten houden!

Een tijdelijke lage prijs. Er zijn aardig wat webhosting partijen die je een gratis of goedkoop domein cadeau doen. Na een jaar moet je dan ineens méér betalen hiervoor dan dat je bij een andere partij zou moeten doen. Lees de actievoorwaarden dus goed door!

De klantenservice

Een website hebben is natuurlijk heel mooi en zeker als die goed loopt en ook nog eens snel gaat. Maar zodra er problemen ontstaan dan is dit dat natuurlijk niet leuk.

Het nadeel is namelijk dat de gemiddelde persoon geen of weinig kennis heeft als het gaat om problemen met een website. Dan moet je dus ook goed geholpen worden en ben je afhankelijk van de klantenservice van een specifieke webhosting.

Maar hoe zorg jij er nu voor dat je weet of de klantenservice van een beetje goede kwaliteit is?

Ten eerste kun je daarvoor de reviews lezen op Google. Je moet niet alleen naar reviews op de website van de specifieke host kijken, want dat kan een gekleurd beeld geven en uiteraard wil jij op een objectieve manier worden voorzien van nieuws.

Kijk niet alleen maar naar de rating, maar ook naar de reacties die mensen hebben achtergelaten, zodat je een extra genuanceerd beeld krijgt.

Beveiliging

Hackers kunnen meer dan ooit tevoren, en jij als onschuldige burger wil natuurlijk geen slachtoffer worden van zware criminelen.

Maar ook niet van mensen die je website kunnen spammen of ongevraagd content publiceren. Als je website gehackt wordt dan loop je daar veel risico mee. Zo kunnen criminelen achter bepaalde data komen, of bijvoorbeeld onder jouw naam nare reclame verspreiden op het internet, zodat je een slechte naam krijgt. Dit laatste is regelmatig het geval bij open-source platformen, zoals WordPress.

Al die zaken kunnen worden opgelost door uitstekende beveiliging te hebben, en daar is een goede host verantwoordelijk voor. Kijk dus altijd goed hoe de beveiliging is. Misschien zijn er wel bepaalde incidenten geweest en is de webhosting een paar maal gehackt in het verleden.

Mocht dat het geval zijn, dan kun je misschien beter even verder kijken of er geen betere webhosting partij is.

Bereikbaarheid

Dit heeft weer enigszins te maken met de klantenservice, maar wat belangrijk is, is de mate van bereikbaarheid.

Als je een vraag instuurt, krijg je dan binnen een korte periode antwoord of moet je een aantal dagen wachten?

En is het zo dat je enkel kunt mailen, of is er ook de mogelijkheid om te bellen? En is er een chatvenster op de website waar ze je gelijk kunnen helpen?

Allemaal zeer belangrijk om even te bekijken en meestal staat dit allemaal aangegeven op de website, dus het is kinderlijk eenvoudig om erachter te komen.

Prestaties en snelheid

Tot slot zijn de prestaties die een webhostaanbieder voor jouw website levert van belang. Je wilt je geen zorgen hoeven maken over overbelaste servers die er bijvoorbeeld voor zorgen dat jouw website uit de lucht wordt gehaald.

Ook is het fijn als je website een beetje snel laadt. Dat heb je deels zelf in de hand, maar is ook voor een deel afhankelijk van de prestaties van de webhosting.

Er bestaan verschillende vormen van webhosting. Zo kun je bijvoorbeeld ruimte op een server delen met anderen. Dit wordt ook wel gedeelde hosting (of shared hosting) genoemd. Dit is de meest gangbare vorm van webhosting en is vaak voor kleine websites met lagere bezoekers afdoende. Het delen van de capaciteit van de server met anderen resulteert ook in lagere prijzen.

Als je een website wilt die ook goed en snel functioneert wanneer er veel bezoekers tegelijkertijd op je website zitten, dan kun je beter voor een vorm van webhosting kiezen waarbij je de server niet hoeft de delen met anderen.

Daarnaast kun je nog kiezen tussen unmanaged hosting en managed hosting. De exacte verschillende tussen deze twee opties verschillen per webhostpartij, maar grofweg kun je stellen dat je bij unmanaged hosting zelf je eigen hostingomgeving beheert en in het geval van managed hosting, je hostingprovider hiervoor verantwoordelijk is.

Managed hosting heeft een aantal voordelen, onder andere op het gebied van snelheid en beveiliging. Ook is managed hosting aan te raden voor organisaties die geen omkijken willen hebben naar het onderhoud van hun hostruimte.

Bron: https://www.tilaa.com/nl/